Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej istnieje od ponad dwudziestu lat. Zorganizowany został w małej, historycznej, atrakcyjnej turystycznie miejscowości, położonej na skrzyżowaniu istniejących co najmniej od wieków średnich do dziś historycznych szlaków, łączących Kraków ze wschodem i południem Europy. W dniu dzisiejszym jest w ciągu kilku godzin osiągalny z Austrii, Węgier, Czech, Słowacji. W czasie swego istnienia Festiwal zdobył sobie pozycję i uznanie nie tylko w środowiskach muzyki dawnej. Dużym sukcesem frekwencyjnym i artystycznym był poprzedni, XXII Festiwal, którego koncepcja zdobyła sobie duże uznanie w mediach, a przede wszystkim u publiczności.

XXIII Festiwal odbywał w dniach od 25 czerwca do 1 lipca 2001. W roku 2001 Festiwal, był rozszerzony o KURS MUZYKI DAWNEJ prowadzony przez wybitnych specjalistów z Francji, Polski i Ukrainy, a przeznaczony dla młodych wykonawców-profesjonalistów: studentów i absolwentów Akademii Muzycznych. W ramach kursu przewidziano zajęcia warsztatowe, wykłady tematyczne oraz koncerty uczestników, zarówno w ramach samego Festiwalu w Starym Sączu, jak w okolicznych miejscowościach. Kurs organizowany był we współpracy z Centrum Muzyki i Tańca Staromiejskiego Domu Kultury w Warszawie. Od strony merytorycznej prowadził ten projekt Tadeusz CZECHAK, kierownik artystyczny zespołu DEKAMERON.

KURS MUZYKI DAWNEJ

24 czerwca – 30 czerwca 2001 Miejsko - Gminny Ośrodek Kultury w Starym Sączu oraz Centrum Tańca i Muzyki Dawnej w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie zapraszają do udziału w KURSIE MUZYKI DAWNEJ, 24 – 30 czerwca 2001 roku, który towarzyszy XXIII STAROSĄDECKIEMU FESTIWALOWI MUZYKI DAWNEJ. Kurs jest w głównej mierze poświęcony XIII-wiecznemu rękopisowi Carmina Burana, nad którym będziemy pracowali pod kierunkiem Pierra Hamona oraz muzyków zespołu Dekameron: Tadeusza Czechaka, Anny Mikołajczyk - Niewiedział oraz Roberta Siwaka. Do dyspozycji uczestników kursu będą instrumenty rekonstruowane przez Tadeusza Czechaka na podstawie ikonografii - chitarra, saracenica, rebek, rebab, fidel, symfonia, lutnia, harfa, portatyw; a także orientalne instrumenty perkusyjne - darabuka, daf, rig, bendir. Proponowane materiały nutowe zostaną rozesłane przed rozpoczęciem kursu. Będzie również istniała możliwość pracy nad utworami zaproponowanymi przez uczestników. W ramach kursu odbędą się następujące seminaria: Bogna Augustyniak: Muzykalia w klasztorze Sióstr Klarysek w Starym Sączu. Volodymir Syvokhip: Muzyka ukraińskiego kościoła prawosławnego. Paulina Ceremużyńska: Instrumenty w średniowiecznej ikonografii hiszpańskiej. Robert Siwak: Instrumenty perkusyjne Bliskiego Wschodu i ich zastosowanie w wykonawstwie muzyki średniowiecza. Tadeusz Czechak: Średniowieczna lutnia, pochodzenie, rozwój, odmiany. Carmina Burana jest największym znanym rękopisem, zawierającym świeckie pieśni w języku łacińskim. Zbiór utworów zebrano w klasztorze benedyktynów w Beuren koło Monachium w końcu XIII wieku. W 1847 r. A. Schmeller opublikował poematy, całość nazwał Carmina Burana, czyli “Pieśni z Benediktbeuern”. Ciekawostką, pozwalającą na historyczne umiejscowienie zbioru, są poematy (około 50) zapisane w staroniemieckim bawarskim dialekcie.

Festiwal odbywa się dzięki dotacji Miasta i Gminy Stary Sącz Sponsorzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Małopolski Urząd Marszałkowski, Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu, Fundacja im. Stefana Batorego, POWSZECHNY ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ S.A. – Inspektorat w Nowym Sączu, „TELBESKID” Nowy Sącz Patronat medialny: DZIENNIK POLSKI, RADIO KRAKÓW Organizacja: Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Starym Sączu, Towarzystwo Miłośników Starego Sącza, Staromiejski Dom Kultury w Warszawie