KALENDARIUM FESTIWALOWE
strona główna
poniedziałek 23.06
wtorek 24.06
środa 25.06
czwartek 26.06
piątek 27.06
sobota 28.06
niedziela 29.06
 
Kurs Muzyki Dawnej
w ramach XXV SFMD

 

 

 


Sobota, 28.06 - Kościół św. Elżbiety w Starym Sączu - godz.19.30

Kaja Danczowska - skrzypce, Elżbieta Stefańska - klawesyn

Wieczór sonat i suit J. S. Bacha

  • Johann Sebastian Bach, Sonata h-moll na skrzypce i klawesyn BWV 1014;
  • Sarabanda d-moll z Partity d-moll BMV 1014;
  • Andante z Sonaty a-moll na skrzypce solo BWV 1017;
  • Padre Antonio Soler, Fandango na klawesyn solo;
  • Johann Sebastian Bach, Sonata E-dur na skrzypce i klawesyn BWV 1016

KAJA DANCZOWSKA naukę gry na skrzypcach rozpoczęła mając siedem lat, a już w dwa lata później zdobyła pierwsze laury na krajowym konkursie skrzypków we Wrocławiu. Od ósmego roku życia aż do uzyskania z wyróżnieniem dyplomu studiowała pod kierunkiem prof. Eugenii Umińskiej. Odbyła także studia u Dawida Ojstracha i Ruggiera Ricci. Laury zdobywała na konkursach w Poznaniu, Neapolu, Genewie, Monachium, Brukseli, które dopełnił złoty medal Organizacji Narodów Zjednoczonych. Koncertowała we wszystkich niemal krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Wenezueli, Australii, Japonii. Brała udział w licznych międzynarodowych festiwalach; dokonała licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych, m.in. nagrała trzy sonaty Mozarta, Sonatę Francka oraz Mity na skrzypce i fortepian Szymanowskiego z Krystianem Zimermanem (DGG).

Kaja Danczowska zajmuje się też pracą pedagogiczną, jest profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie. Zasiadała w jury międzynarodowych konkursów w Tokio, Monachium, N. Jorku. Olśniewający talent, niezwykła pracowitość, rozległy repertuar, głęboka i emocjonalna interpretacja największych dzieł muzycznych – oto przesłanki, które wyznaczają Kaji Danczowskiej wysokie miejsce w rzędzie najwybitniejszych polskich wiolinistów wszystkich czasów.

ELŻBIETA STEFAŃSKA po wstępnym etapie nauki, prof.Ludwika Stefańskiego, ukończyła studia w krakowskiej PWSM pod kierunkiem prof. Hansa Pischnera z Berlina, a następnie doskonaliła swoje umiejętności na kursach mistrzowskich w Sienie i Weimarze (m.in. u Z. Ruzickovej i R. Gerlina). W 1965 została laureatką głównej nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Genewie, otrzymując jednocześnie nagrodę im.H.Ghez dla najlepszego klawesynisty konkursu. W następnych latach za wybitne osiągnięcia artystyczne Tria Barokowego uhonorowana została Nagrodą Miasta Krakowa. Występowała w kraju, niemal wszystkich krajach Europy, Iranie, USA, Japonii, Korei Południowej, Tajwanie, Kanadzie w krajach byłego ZSRR. Uczestniczy w krajowych i zagranicznych festiwalach jako solistka i kameralistka (m.in. Festiwal Händlowski w Halle, Bachowski w Lipsku, Shiraz, Orvieto, Interlaken, Gaming, Paryżu). Dokonała licznych nagrań radiowych i TV oraz płytowych dla Polskich Nagrań, EMI Electrola, Decca, Fonit Cetra. W latach 1974-82 była stałą solistką PriTV. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę klawesynu i jest Kierownikiem Katedry Klawesynu i Dawnych Instrumentów Strunowych. Często podejmuje obowiązki jurora – była m.in. organizatorem i przewodniczącą jury I Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie w 1985.

Z okazji Roku Mozartowskiego dla firmy Pony Canyon (Tokio) nagrała 18 sonat W. A. Mozarta na oryginalnym pianoforte, pochodzącym z epoki; dla tej samej firmy dokonała licznych nagrań utworów J. S. Bacha.

Sobota, 28.06 - Kościół św. Elżbiety w Starym Sączu - godz. 21.00

convoce. coeln – Maria Jonas – sopran,
Andreas Nachtsheim – lutnia

LAS TRES MORILLAS - Muzyka hiszpańskiego Renesansu

  • LAS TRES MORILLAS – Hiszpanie mówią o Maurach:
  • Cancionero Musical de Palacio (Anonim) - Villancico: Tres Morillas
  • Diego Pisador (ok.1509 – 1557) - Cancion: La Manana de Sant Juan
  • Luis de Narvaez (1526 – 1549) - Romance del Rey moro que perdio Alhama
  • Juan del Encina (1468 – 1529/30) - Villancico: Levanta, Pascual
  • Luis de Narvaez – Fantasia del quarto tono
  • LAS INDIAS – Pieśni z Nowego Świata
  • Anonim - Kolumba, XVII w. - A la mina no voy
  • José Cascante, (?) Bogotá, 1702 - Solo para la Virgen de la Soldedad
  • Juan Pérez de Bocanegra - Himno: Hanacpachap (w jęz. keczua)
  • Luis Milan (ok.1500 – po 1561) – Fantasia 8, Fantasia 11
  • SEFARDIM – Pieśni wypędzonych:
  • Pregoneros – anonim (Sarajewo)
  • Nanni, nanni anonim (Tanger)
  • Porque llorax blanca nina anonim, (Turcja)
  • Bre Sarica, bre (anonim, Bałkany)
  • Con la cuba y la furcha anonim (Turcja)
  • EL ENZINA – Pieśni o miłości
  • Cancionero Musical de Palacio (anonim) - Villancico: So ell enzina, enzina 16. Juan del Enzina - Villancico: Más vale trocar
  • Miguel de Fuenllana (1500-1554) - Morenica dame un beso
  • Juan del Enzina – Vilancico: Congoxa más
  • Alonso Mudarra (ok.1520-1580)- Villancico: Isabel
  • Diego Pisador - Villancico: Gentil Caballero
  • Anonim - Seguidillas en eco

MARIA JONAS ukończyła studia w klasie oboju w Konserwatorium Kolońskim, po studiach wyjechała do Wenezueli. Po powrocie do Europy studiowała śpiew u Montserrat Figueras w Barcelonie, u Rene Jacobsa w Schola Cantorum w Bazylei oraz u Jessici Cash w Londynie. Pracowała z takimi sławami muzyki dawnej jak Jordi Savall, czy zespoły: Sequentia, Alte Musik Dresden, La Sfera Armoniosa. W Niemczech koncertuje ze znanym lutnista Stephanem Rathem. Z nim nagrała zbiór weneckich pieśni z XVII wieku autorstwa Barbary Strozzi. Nagrywa też ze swoją grupą Monteverdi Ensemble Koeln. Jako ceniona solistka odbywała tournees po Europie z European Baroque Orchestra pod batutą Roda Goodmana, z Hilliard Ensemble i English Baroque Solists pod dyrekcją Johna Eliota Gardinera. Ostatnio Maria Jonas zajęła się muzyką operową oraz współczesną i z takim repertuarem pojawiła się w teatrach w Bochum, Neuss oraz na Batzdorfer Baroque Festival w Teatro Reggio di Parma, Teatro Comunnale w Ferrarze, w Schlossoper w Ludwisburgu, Teatro Real de Madrid, Teatro Camoes w Lizbonie. W 1998 Maria Jonas dostała zaproszenie na festiwal muzyki współczesnej na Kubie oraz do Madrytu i Lizbony na najnowsze wspólne przedstawienie Philipa Glassa i Roberta Wilsona Biały kruk. Odbyła tourneé po USA i Kanadzie z zespołem Sequentia, z najnowszą interpretacją Ordo Virtutum Hildegardy z Bingen. Przyjęła takїe posadę profesora śpiewu w Konserwatorium w Lipsku. W październiku 2000 debiutowaіa w Carnegie Hali.

ANDREAS NACHTSHEIM studiował grę na renesansowej i barokowej lutni u Lutza Kirchhofa we Frankfurcie i realizację basso continuo u Stephana Ratha w Folkwang Hochschule w Essen. Równolegle ukończył z wyróżnieniem studia muzykologiczne. Od tego czasu pracuje jako lutnista i realizator basso continuo z różnymi zespołami - i tak przez pewien czas występował ze skrzypkiem Nigelem Kennedy, z zespoіami: Musicalische Compagney (Berlin), Dresdner Hofmusik, Lautten Compagney (Berlin), Concerto Polacco (Warszawa), L’Arpa Festante (Monachium), Main-Barockorchester (Frankfurt). Wystкpował podczas Dni Muzyki Dawnej w Berlinie, Knechtsteden, Melk (Austria), Varażdinie (Chorwacja), na festiwalu Barockfest w Münsterland. Grał continuo w operach Monteverdiego, Cavallego, Purcella i Haendla w Bazylei, Dortmundzie, Düsseldoriie, Essen, Hannowerze, Koblencji, Saarbrücken, Wiesbaden. Brał także udział w wielu produkcjach radiowych i telewizyjnych. Jest wykładowcą realizacji basso continuo w Akademii Muzycznej w Münster.









 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 






 
 
 
 
strona główna
*