NAJPOWAŻNIEJSZA MIĘDZYNARODOWA IMPREZA MUZYCZNA W REGIONIE I JEDEN
Z NAJBARDZIEJ ZNANYCH FESTIWALI TEGO TYPU W POLSCE
KALENDARIUM FESTIWALOWE
 
 

"Muzyka ze zródeł"

TADEUSZ CZECHAK
Lutnista, kierownik Kursu Wykonawstwa Muzyki Dawnej w Starym Sączu

- Który to już raz będzie Pan prowadził swój kurs?

- Czwarty raz z rzędu. Do Starego Sącza przyjeżdżam z Dekameronem zawsze z zaciekawieniem i przyjemnością. Tym większą, iż od kilku lat możemy tutaj, dzięki szefowi Festiwalu Stanisławowi Welanykowi, dzielić się naszym warsztatem muzycznym i doświadczeniami zdobytymi w trakcie wieloletniego studiowania muzyki dawnej.

- Kło może najwięcej skorzystać z prowadzonych przez was warsztatów?

- Osoby wiążące swoją przyszłość z interpretacją muzyki dawnej, ale nie koniecznie tylko one, także dopiero poszukujące własnych muzycznych dróg. Zapraszamy śpiewaków, instrumentalistów i zespoły muzyczne. Uczestnikom udostępnimy niektóre charakterystyczne dla minionych epok instrumenty: lutnię, harfę, portatyw, fidel, rebek... Na bazie zaproponowanego repertuaru pokażemy zasady wykonywania późnośredniowiecznej polifonii, instrumentacji i praktyki wykonawczej. Uczestnicy otrzymają wcześniej propozycje nutowe do wyboru, aby następnie wspólnie pracować nad programem. Zajęcia prowadzić będą:
wokalistka - Anna Mikotajczyk-Niewiedział oraz perkusista - Robert Siwak i ja - w zakresie instrumentalistyki.

- Co konkretnie proponujecie w tym roku?

- Muzyka wokalne - instrumentalna w Polsce w XV wieku. Tematem kursu będą utwory zebrane w polskich XV-wiecznych źródłach, głównie rękopisach bibliotek Krasińskich, Raczyńskich i Jagiellońskiej oraz tzw. Śpiewniku Głogowskim i rękopisie Jana z Jasiennej. Znajdujemy tam zarówno kompozycje polskie Mikołaja z Radomia i Piotra z Grudziądza jak i zachodnioeuropejskie; anonimowe pieśni polskojęzyczne, muzykę religijną i świecką.

- Kurs kończy samodzielny koncert zespołu uczestników.

- Tak, to jeszcze jeden, bardzo istotny powód, dla którego angażujemy się w te warsztaty. Koncert uczestników kursu przy okazji festiwalu z dwudziestokilkuletnią historią i sporą renomą w środowisku, nobilituje nasze przedsięwzięcie i daje sporo satysfakcji.

Rozmawiał Ryszard Kumor
Kurier Starosądecki

ANNA MIKOŁAJCZYK-NIEWIEDZIAŁ – sopran. Studia ukończyła w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie ad. Małgorzaty Marczewskiej. Brała udział w licznych kursach poświęconych wykonawstwu muzyki dawnej prowadzonych między innymi przez Evelyn Tubb i Andrew Kinga.

Od 1995 współpracuje z zespołem Dekameron, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki średniowiecza i renesansu. Nad podobnym repertuarem pracuje z zespołami Ars Nova i Il Canto. W 1998 na Konkursie Muzyki Dawnej Przeszłość dla Przyszłości śpiewaczka została wyróżniona za kunszt wokalny.

Dużo miejsca w swej działalności koncertowej poświęca muzyce barokowej. Występuje z takimi artystami jak Marek Toporowski, Jerzy Żak, oraz zespołami Arte Dei Suonatori, Bornus Consort, Concerto Polacco, Dolnośląska Orkiestra Barokowa i Kleine Kammer-Musique. Jej repertuar obejmuje również muzykę późniejszą, do współczesności włącznie.

Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Brała udział w realizacji płyt z zespołami Ars Nova (hymny i sekwencje), Dekameron (kolędy staropolskie, pieśni maryjne średniowiecza, muzyka Akademii Krakowskiej), Kleine Kammer-Musique (A.Scarlatti: Oratorium o św. Kazimierzu).

Tadeusz Czechak – rozpoczął grę na lutni w 1980 w powstałym wówczas zespole Ars Nova. W 1993 założył zespół Dekameron, gdzie realizuję ideę łączenia historycznej interpretacji z żywym, spełniającym oczekiwania współczesnej publiczności wykonaniem. Specjalizuje się w grze na lutniach – średniowiecznej i arabskiej. Wiedzę praktyczną uzupełniał na mistrzowskich kursach Centre Europeen pour la Recherche et l’Interpretation des Musiques Medievales i Cite de la Musique we Francji.

Zajmuje się również rekonstrukcją dawnych instrumentów. Jest członkiem Fellowship of Makers and Researches of Historical Instruments i Plainsong and Mediaeval Music Society.

Brał udział w nagraniu 12 płyt CD z muzyką dawną. Pod jego kierownictwem zespół Dekameron nagrał cztery z nich (płyta Ave mater, o Maria uzyskała nominację do Fryderyka 2000)

Robert Siwak – absolwent AM im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji prof. Edwarda Iwickiego.

Uczestniczył w kursach interpretacji muzyki współczesnej w Bydgoszczy i w Awinionie. Współpracował z orkiestrą Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową i Warszawską Grupą Perkusyjną.

Od 1994 koncentruje się na wykonywaniu muzyki dawnej i ludowej. Oprócz Dekameronu współpracuje z zespołami Ars Nova, Camerata Cracovia, Open Folk, DesOrient, Trapezfik, Ensemble Antequera (Holandia). W swym dorobku ma kilkanaście płyt.

(…) Coroczne kursy prowadzone przez członków Dekameronu są zjawiskiem szczególnym

(...) Warsztaty Dekameronu to chyba jedyna okazja w Polsce, podczas której młody instrumentalista może nie tylko zobaczyć i usłyszeć, ale i nauczyć się gry na średniowiecznych instrumentach.

(...) Przyjeżdżają uczniowie szkół muzycznych, studenci i obserwatorzy – zarówno indywidualni muzycy jak i zespoły. Dla osób wiążących swoja przyszłość z interpretacją muzyki dawnej kurs ten jest okazją do zdobycia niezbędnej wiedzy i umiejętności. Współpraca z Dekameronem nie kończy się wraz z zamknięciem kursu.

Tadeusz Czechak pożycza najzdolniejszym uczniom własne instrumenty, zaprasza do gościnnych występów w swoim zespole (...).

/Ruch Muzyczny/

 

© MGOK Stary Sącz 2004 -------------------- strona główna