ŚRODA, 29 CZERWIEC, KOŚCIÓŁ P.W. WNIEBOWZIĘCIA NMP W BARCICACH

godz. 19.30 - Muzyka na skrzypce i gitarę

Kaja DANCZOWSKA - skrzypce, Krzysztof SADŁOWSKI - gitara

PROGRAM: Pietro Locatelli - Sonata G- dur Adagio - Allegro - Largo - Allegro [Niccolo Paganini - Centone di Sonate] Sonata I Larghetto - Allegro maestoso - Allegro Sonata II Adagio cantabile - Rondoncino - Tempo di Polacca Edward Elgar - Salut d’ amour La capricieuse Pablo Sarasate - Malaguena Isaac Albeniz - Rumores de la Caletas [Niccolo Paganini - Centone di Sonate] Sonata III Introduzione - Prestissimo - Larghetto cantabile Sonata IV Adagio cantabile - Rondo (...)

W roku 1835 w górnej Italii wybuchła epidemia cholery. Paganini nie waha się przyjść z pomocą dotkniętym tą chorobą, poświęcając dochody z koncertów na rzecz ofiar. Występuje wtedy wraz ze sławnym gitarzystą włoskim Luigim Legnanim, autorem znakomitych kaprysów na gitarę, mających podobne znaczenie dla techniki gitarowej co kaprysy Paganiniego dla gry skrzypcowej. (...) Jest tych kompozycji kameralnych z gitarą mnóstwo. Na próżno biografowie próbują ustalić czas ich powstania. Paganini pisał je w ciągu wielu lat, wydaje się jednak, że większość z nich powstała po powrocie artysty do Włoch, co potwierdzają dedykacje dla osób, w których towarzystwie wtedy przebywał. (...) Dzieła Paganiniego nie stracą swego znaczenia dla słuchaczy i kompozytorów dzięki tym wartościom, które w pełni dostrzegli Chopin, Schumann i Liszt, a które inspirowały Brahmsa, Rachmaninowa i Lutosławskiego. (Józef Powroźniak, Paganini, Warszawa 1968)

KAJA DANCZOWSKA naukę gry na skrzypcach rozpoczęła mając siedem lat, a już w dwa lata później zdobyła pierwsze laury na krajowym konkursie skrzypków we Wrocławiu. Od ósmego roku życia aż do uzyskania z wyróżnieniem dyplomu studiowała pod kierunkiem prof. Eugenii Umińskiej. Odbyła także studia u Dawida Ojstracha i Ruggiera Ricci. Laury zdobywała na konkursach w Poznaniu, Neapolu, Genewie, Monachium, Brukseli, które dopełnił złoty medal Organizacji Narodów Zjednoczonych. Koncertowała we wszystkich niemal krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Wenezueli, Australii, Japonii. Brała udział w licznych międzynarodowych festiwalach; dokonała licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych, m.in. nagrała trzy sonaty Mozarta, Sonatę Francka oraz Mity na skrzypce i fortepian Szymanowskiego z Krystianem Zimermanem (DGG). Kaja Danczowska zajmuje się też pracą pedagogiczną, jest profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie. Zasiadała w jury międzynarodowych konkursów w Tokio, Monachium, N. Jorku. Olśniewający talent, niezwykła pracowitość, rozległy repertuar, głęboka i emocjonalna interpretacja największych dzieł muzycznych - oto przesłanki, które wyznaczają Kai Danczowskiej wysokie miejsce w rzędzie najwybitniejszych polskich wiolinistów wszystkich czasów.

Krzysztof SADŁOWSKI - Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie klasy gitary K. Kossakowskiego. Umiejętności wykonawcze doskonalił na kursach muzycznych we Francji i Niemczech. Finalista międzynarodowych konkursów gitarowych w Berlinie i Urlicehamm (Szwecja). Prowadzi ożywioną działalność koncertową (Finlandia, Francja, Austria, Peru, Liban, Kuwejt). Dokonał wielu nagrań płytowych z utworami J. S. Bacha, W. A Mozarta, I. Albeniza. Zajmuje się również wykonawstwem współczesnej muzyki gitarowej - solowej i kameralnej. Od 1982 roku prowadzi klasę gitary w krakowskiej Akademii Muzycznej

 

godz. 21.00 - Recital organowy - pamięci Jana Pawła II

Andrzej BIAŁKO - organy

PROGRAM:
anonim (XVI w.) - Prosa de Resurrectione Domini Nostri Jesu Christi
Victimae paschali laudes
Agnus redemit oves
Dic nobis Maria
Tropus ad placitum
Credendum est magis
Johann Pachelbel (1653-1706)
Praeludium d-moll
Fuga d-moll
Ciacona d-moll
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantasia super Komm heiliger Geist, Herre Gott BWV 651
Chorał Herr Jesu Christ, dich zu uns wend BWV 709
Praeludium i fuga G-dur BWV 541
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
II Sonata c-moll/C-dur op.65 nr 2
Grave-Adagio - Allegro maestoso e vivace - Fuga
Ferenc Liszt (1811-1886)
Ave Maria
Tu es Petrus
Stig Gustav Schoenberg - Toccata concertante


Andrzej BIAŁKO urodził się w 1959 roku w Krakowie. Ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w klasie fortepianu. Naukę gry na organach rozpoczął w roku 1973, najpierw prywatnie, następnie kontynuował ją w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Joachima Grubicha. Był uczestnikiem kursów mistrzowskich prowadzonych przez Michaela Radulescu w Liechtensteinie i Knuda Vada w Danii. W roku 1981 uzyskał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Rzymie, w 1985 r. również KURIER STAROSYDECKI 6/2005 Strona 11 I nagrodę (ex aequo) w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Organowego w Bydgoszczy - Gdańsku. Brał udział w większości krajowych festiwali organowych, koncertował w Anglii, Austrii, Bułgarii, Czechach, Danii, Francji, Niemczech, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, na Węgrzech, we Włoszech oraz w Libanie i obu Amerykach. Udziela się również jako pedagog - adiunkt w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Współpracuje z licznymi zespołami, m.in. Capella Cracoviensis, Chór Polskiego Radia w Krakowie, a także z Filharmonią Krakowską. Jest tytularnym organistą kolegiaty uniwersyteckiej św. Anny w Krakowie. W pamięci krakowskich melomanów trwale zapisał się wykonaniem, w sezonie 1990/91 oraz w jubileuszowym roku 2000, organowych dzieł wszystkich J. S. Bacha, zaś w sezonie 2001/2002 w serii 20 koncertów pod wspólnym tytułem „Ars organi” zaprezentował antologię muzyki organowej XVI-XX wieku. W rozległym i stale poszerzanym repertuarze, obejmującym wszystkie style, artysta posiada także komplet organowych dzieł Buxtehudego, Bruhnsa, Mendelssohna, Francka, Liszta, ma na swoim koncie 6 płyt kompaktowych. Wiele jego wcześniejszych nagrań wzbogaciło taśmotekę programu II Polskiego Radia.

 
  strona główna